Na Hawajach nauczanie Huny było pierwotnie nazywane Ho’omana. Słowo “H’oo” oznacza czynić a “Mana” energia. (oznacza to czynić energię życiową).
Świat zna Hunę w swojej obecnej postaci dzięki dwóm autorom książek: Max Freedom Long oraz Serge Kahili King.
Słowo Huna zostało użyte przez M.F. Longa do określenia wiedzy szamańskiej Hawajczyków, którzy niechętnie dzielili się informacjami na temat własnej praktyki.
Osoby korzystające z wiedzy tajemnej nazywano Kahunami, czyli strażnikami tajemnicy.
Stąd zapewne Max Freedom Long, zapożyczył nazwę Huna.

 

Co oznacza słowo mana?

Słowo “Mana” oznacza energię życiową. Odpowiednik Ki (jak w Aikido), Chi (jak w Tai Chi) lub Shakti czy Prana w języku sanskryckim. Możesz użyć innego słowa, które wolisz, oznaczającego Energię Siły Życia. Hawajczycy nazywają ją Mana. Razem słowo Ho’omana oznacza upełnomocnienie lub wzmocnienie.

Kahunii wiedzieli, że wszelka moc i wszelka siła emanuje z Jednego, źródła. Wszelkiego życia, wszelkiej energii, które na Hawajach nazywano I’o. W tamtych czasach ta sama wiedza była nauczana wszędzie na planecie. Dziś na całym świecie przetrwały jedynie pozostałości tego systemu.

 

Huna jako system prastarej wiedzy.

Max Freedom Long po wydaniu swojej pierwszej książki otrzymał list od angielskiego dziennikarza, Williama Reginalda Stewarta. Dziennikarz koniec wieku XIX spędził jako badacz w Afryce Północnej.
Podczas swoich podróży zaprzyjaźnił się, a później został zaakceptowany przez amazighską uzdrowicielkę, czyli Kuahini. W swoim liście wyjaśnił, że w Recovering the Ancient Magic, Long opisał tę samą magię, którą Stewart widział i nauczył się od Kuahini w górach Atlas. Zwrócił również uwagę, że wiele hawajskich słów wymienionych w książce było uderzająco podobnych do słów używanych w języku Imazigenów.

 

Huna jako pierwotny system wiedzy duchowej na całym świecie.

Stewart donosił, że istniał tajny język dla duchowych praktyk plemienia i że ten język był utrzymywany oddzielnie od lokalnego języka. Przytoczone przez niego praktyki były niemal identyczne z tymi opisanymi przez Longa, które obejmowały niesamowite dokonania w zakresie uzdrawiania.

 

Podobieństwa językowe

Stewart zauważył bliskie podobieństwo hawajskich słów takich jak akua, ściśle tłumaczących się na Boga, i jego amazyńskiego (berberyjskiego) odpowiednika atua.

Słowa oznaczające mężczyzn, którzy utrzymują wiedzę tajemną to Kahuna w języku hawajskim i Kuahuna w języku amazigh. Również Kahuna Wahini w języku hawajskim i Kuahini w języku Imazigenów odnoszą się do kobiet, które mają wiedzę tajemną. Ponadto istnieje podobieństwo między słowami oznaczającymi kobietę mocy a starożytnym indyjskim słowem oznaczającym boginię, “Dakini”.

Podążając tropem do Indii, można znaleźć podobieństwo między słowami oznaczającymi moc, lub źródło życia, mana w języku hawajskim i prana w języku indyjskim. Podobieństwa te nie dają się łatwo wytłumaczyć. Zarówno Hawajczycy, jak i Imazighenowie byli do ostatnich wieków niezwykle odizolowanymi ludami – jedna grupa odizolowana przez góry, druga przez wodę.

 

Podobieństwa wśród legend Hawajczyków i Berberów.

Podobieństwa nie kończą się na języku. Stewart zarysował pewne uderzające podobieństwa między tradycjami ustnymi Imazighenów i Hawajczyków.
Imazighen żyli przez wieki w górach Atlas w Maroku, skrajnie odizolowani od bardziej dominujących kultur w regionie. Według Stewarta, zarówno Hawajczycy, jak i Berberowie mówią o swoich ludziach pochodzących z odległej krainy. Opisują tę ziemię jako zieloną i bujną, zanim zmieniła się w pustynię. Obydwaj odnoszą się do tego miejsca jako do czasu utraconego przez historię i mówią o tym, że ich ludzie odeszli z tego miejsca przez Morze Czerwone, lub w hawajskiej tradycji ustnej, przez Morze Czerwone Kane. Kane jest ważnym hawajskim bogiem związanym z prokreacją. Wskazuje to na kolejną interesującą paralelę z judeochrześcijańskimi tekstami religijnymi, które odnoszą się do dwunastu plemion Izraela i kojarzą rozstąpienie się Morza Czerwonego z masowym exodusem.

Kuahini zaoferowała Stewartowi dodatkowe informacje na temat pochodzenia jej ludu, opisując go jako pomagającego w budowie piramid, co umiejscawia go w obszarze Żyznego Półksiężyca. Nie jest jasne, czy Kuahini opisała jej lud jako władców, czy jako faktycznych niewolników, którzy później wyrwali się na wolność. Znaczenie słowa Imazighen – oznacza wolnych, sugeruje niewolników. Termin berberyjski, bardziej powszechne odniesienie do mieszkańców gór Atlas, mógł pochodzić od greckiego słowa barbaroi, oznaczającego cudzoziemca.

 

Przepowiednie duchowej ciemności, a huna – Kalijuga.

Zarówno w historii Hawajów, jak i Imazighen, istnieje spełniona przepowiednia intelektualnej i duchowej ciemności, która miała zstąpić na świat. Obie grupy donoszą, że podjęto decyzję, iż dwanaście grup opuści ziemię i wyruszy w odległe miejsca, aby zachować tajemne praktyki w czasie ciemności. Jedni wyruszyli na południe do Afryki, inni w kierunku Indii, Imazighen w góry Atlas, a hawajska tradycja ustna wspomina, że ich grupa udała się na szereg pustych wysp na rozległym morzu.

W swoich książkach Long znajduje ślady Huny w Indiach, Indonezji, Nowej Zelandii, na Jawie, Samoa, Tahiti, Wyspach Marshalla, a także na Hawajach. Dodatkowo feniccy żeglarze w około 1200 roku p.n.e., donosili o napotkaniu kaukaskiej matriarchalnej rasy na obszarze, który obecnie znany jest jako Tunezja.

 

Podsumowanie

Z pewnością jest to tylko mały wycinek szerokiej wiedzy na temat kultury i duchowości. Wiele zostało stracone w wyniku degeneracji i unicestwienia kultur opartych o tradycje ustne. Jednak uderzające podobieństwo pochodzenia ludów na całym świecie przetrwało i być może rodzi więcej pytań niż odpowiedzi.

Kim byli ludzie przed wielkim exodusem ?

Czy kiedyś rzeczywiście istniał dominujący matriarchalny porządek świata?

Czy mityczne plemię kobiet znanych jako Amazonki mogło odnosić się do matriarchalnej kultury pokrewnej Imazighenom lub im podobnej?

Jak wyglądała ich egzystencja i czym dokładnie była ta intelektualna i duchowa ciemność przepowiadana przez tak wiele kultur?

Kontemplacja tych pytań może doprowadzić do głębszego zrozumienia powiązania wszystkich rzeczy, ludzi i kultur. Być może sięgnie to nawet dalej, do naszej łączności z naturą, roślinami, zwierzętami i środowiskiem, gdy nauczymy się widzieć więcej niż tylko kwiat na winorośli, ale samą winorośl i źródło, które nas wszystkich karmi.